top of page
  • Снимка на автораMariya-Nikol

Уикенд във Велико Търново - люлката на любовта и най-екстремната екопътека в страната

Привет! В началото на месеца спонтанно решихме да прекараме уикенда във Велико Търново. В петък направих резервация в хотел, изготвих маршрута и на следващата сутрин тръгнахме. За това как организирам пътуванията си можете да разберете повече тук, а в днешната статия ще ви разкажа повече подробности за това кои места посетихме.

АИР "Боженци"

Първата ни спирка беше Архитектурно-исторически резерват "Боженци", намиращ се на около 40 километра от Велико Търново по пътя от Габрово. Легендата разказва за красивата девойка Божана, която през 1393г. бяга от нападането на Търново от турците и основава селото. Жителите му се препитавали със занаятчийство. Можете да посетите църквата "Св. Пророк Илия" или двете къщички, превърнати в музеи. Интересни са също килийното училище и работилницата за пречистване на восък. Дори да не влезете в обектите, си заслужава да посетите селцето дори за разходка по калдъръмените улички из старовремските къщи, които носят духа на едно време. В дюкянчетата пък можете да си купите различни сувенири, ръчноизработени дървени и глинени съдове, домашно сладко и характерният за региона габровски шоколад.

Дряновски манастир и пещера "Бачо Киро"

Дряновският манастир се намира на пътя от Габрово за Търново, има указателни табели, навигацията също ще ви отведе там. Има голям охраняем паркинг, който се заплаща по един лев на час. Манастирът е основан по времето на Цар Калоян и е издигнат на два километра от сегашното му местоположение. Разрушаван е неколкократно, а от средата на XVII век се намира където е и днес. В манастира имало огромна библиотека, което го превърнало в един от най-големите книжовни центрове по време на Възраждането. В него се намирала и една от главните квартири на БЦРК в Търново и там често са пребивавали Васил Левски и Георги Измирлиев. Имало е таен склад за храни и оръжия, поради което по време на Априлското въстание отрядът на поп Харитон и Бачо Киро се насочил натам и превърнал манастира в своя крепост. Към манастира функционира музейна експозиция разказваща за развитието на обителта и района през вековете, обърнато е специално внимание на въстанието. До манастира през 1897г. е изграден и паметник-костница, посветен на загиналите въстаници.

На десет минути пеш от манастира се намира пещера "Бачо Киро", в която са открити едни от най-старите следи от Хомо Сапиенс на Балканите. Изградени са два маршрута - дълъг с екскурзовод и къс, при който влизате сами в пещерата. Ние избрахме късия поради ограниченото време, но задължително ще се върнем за дългия.

Късият маршрут се състои от четири зали - Предверие, Чистилище, Дъждовна зала и Концертна зала. След преминаване през Чистилището, опитайте да залепите монета някъде по стените на някоя от следващите две зали - ако се задържи, сте се пречистили успешно. :D Маршрутът изминахме за около 20 минути. Дългият маршрут продължава около час и започва от тунел до Чистилището. Минава през разнообразни и много интересни сталактитни и сталагмитни образувания.

Интересен факт за пещерата е, че районът, в който се намира, някога е бил дъното на море - в пещерата можете да видите вкаменелости от раци и други морски създания. В една от залите на пещерата пък е открит скелет на пещерна мечка, който днес се съхранява в Британския музей в Лондон.

Крепостта "Царевец"

Пристигнахме в Търново в ранния следобед и след като се настанихме в хотела, тръгнахме на пешеходна разходка до крепостта "Царевец". Комплексът представлява останки от втората българска столица, като главната порта, част от крепостните стени, храмът в центъра и Балдуиновата кула са реставрирани напълно. За мен лично по-интересни бяха автентичните останки, от няколко места съм чувала за свободните съчинения на реставраторите, специално Балдуиновата кула е копирана от кула на крепостта "Червен". Но, това е друга тема, сега няма да ви споделям конспиративни теории, разказвам ви за разходката ни. :D

Да разгледате всичко на спокойствие си отделете минимум два часа - очакват ви останки от около петстотин жилищни сгради, включително на двайсетина храма и четири манастира. В най-северната част на крепостта се намира издаден към Янтра нос, познат като Лобната скала, където през XI-XIVв. са били хвърляни предателите на държавата. Не пропускайте да влезете и в храма, но не очаквайте да видите типична християнска църква - иконописите вътре са дело на художника Теофан Сокеров и не са по църковния канон, а описват развитието на средновековната българска държава.

Асансьор в кулата на патриаршеската църква отвежда туристите до панорамна гледка на Търново, но за съжаление не функционираше когато ние посетихме обекта, вероятно заради противоепидемичните мерки. Въпреки това посещението на крепостта беше приятно преживяване, надявам се някой ден да присъстваме и на спектакъла "Звук и светлина". А ако вие имате намерение да видите Царевец, не забравяйте да си вземете вода и очаквайте да се срещнете с няколко гущерчета. :D

Люлката на любовта

Вторият ден от екскурзията ни беше по-активният. Започнахме с посещение на Люлката на любовта, която се намира на Гарга Баир. До нея има кратък, 20-минутен маршрут, който започва по-близо до града, но ако сте с кола, няма къде да паркирате, за да тръгнете по него. Другият маршрут, който избрахме ние, започва от чешма точно преди последния завой за Арбанаси, има достатъчно място за паркиране на автомобил. Преходът до люлката изминахме за около 40-50 минути, пътеката е добре маркирана, лека и приятна в по-голямата си част, минава през гора и е прохладно дори в горещи слънчеви дни. Последните десет минути до люлката са леко екстремни, има доста спускания, земята е обсипана с борови иглички, което я прави хлъзгава, но добри хора са вързали въжета между дърветата, за които да се държите и да слезете безопасно. Гледката, която се открива пред вас, когато стигнете люлката, си струва усилията. Починахме си на една своеобразна пейка от паднало дърво, направихме си няколко снимки и поехме по обратния път.

Хотнишка екопътека

Последната спирка по време на екскурзията ни беше Хотнишката екопътека, намираща се на около 20 километра от Велико Търново. За последните две години съм посетила много екопътеки, но тази обезателно се превърна в най-любимата ми и със сигурност ще се връщам пак и пак там.

Пътеката е сравнително кратка, дължината и е около километър и половина и се преминава за час, но е изключително екстремна. В началото ѝ има дървени стълби и мостчета, които са доста стръмни и за съжаление, доста потрошени на места. На едно място се преминава през естественообразувал се тесен тунел в скалата. Цялата пътека преминава непосредствено по поречието на река Бохот и по целия маршрут се откриват гледки на красиви каскадни водопади. В един момент пътеката вече не е съвсем пътека и се катерите директно нагоре по скалите - беше изключително вълнуващо преживяване, само ми се искаше да си бях взела туристическите обувки. :D Маршрутът е кръгов и не се налага после да слизате обратно надолу, на практика дори е невъзможно да се разминете с изкачващи се туристи. след изкачването по скалите, продължавате по приятен утъпкан път надолу по хълма, който ви отвежда до началото на екопътеката - там има обширна поляна с обособен кът за пикник и красива гледка към Хотнишкия водопад.

Настаняване и храна

За нощувка в Търново се доверихме на къща за гости "Асеневци" - намира се в центъра на града и на 15 минути пеша от Царевец. Избрах именно това място заради уютния леко винтидж облик на стаите и голямата тераса с изглед към Янтра и паметника на Асеневци. Улицата, на която се намира къщата, е калдъръмена и доста тясна, но домакините са се погрижили да има места за паркиране за гостите.

Предварително проучих местата за хапване и избрахме да вечеряме в ресторант "Асеневци", който няма общо с къщата за гости и се намира на десет минути пеша от нея. Мястото е обзаведено и декорирано с вкус, цените са напълно разумни, персоналът е приветлив, а ястията стават бързо и са много вкусни! Съветвам ви единствено да се обадите предварително за резервация на маса, понеже ресторантът е с висока посещаемост.

Уикендът ни във Велико Търново беше изпълнен с много приключения и новопосетени места. Сигурна съм, че има и още много, които не сме видели, затова скоро ще се върнем за по-дълъг престой! Понеже започвам със списъка отсега, кажете ми какво трябва задължително да видя в района при следващото си идване?