top of page
  • Снимка на автораMariya-Nikol

Искам на село!

Като малка все се хвалех, че съм "градско чедо" и затова си нямам село. Живеехме в къща с голям двор, та все пак имах страхотно детство, но винаги са ме привличали малките населени места и спокойният живот там, най-вероятно заради тази липса. Днес, живеейки в апартамент, още повече бленувам за малка схлупена къщичка в някое планинско селце и съм си обещала тази моя мечта да се осъществи възможно най-скоро. Разликата е, че преди си мислех за вила, но след два месеца изолация, през които се насладих на спокойствие и хармония, и прочитането на една книга, вече съм сигурна, че искам мечтаната къщичка на село да ми е целогодишна резиденция! Но, стига за моите мечти, нека сега си поговорим за въпросната книга. Става дума за "Девет цикъла сезони" на Надежда Максимова, предоставена ми от издателство "Потайниче".


Още с анотацията на книгата вече знаех, че тя обезателно ще заеме челна позиция в списъка ми с любими, а прочитането и само потвърди предположението ми. Това е един своеобразен роман-енциклопедия за отглеждането на плодове и зеленчуци, билките и подправките и техните приложения. В тази книга открих не само любимо четиво, ами и нова интересна област за самообразоване, а именно Алелопатията - наука за това как си взаимодействат различните растения. Звучи много интересно, нали? Нещо като човешките взаимоотношения, само че във флората.


В романа се разказва за млада жена, "трето поколение градско чедо", която избира селото пред големия град. Сюжетът проследява ежедневието и в къщата с огромен двор в подножието на планината, взаимоотношенията между нейните котешки съквартиранти и работата в градината. Текстът е написан в първо лице по изключително забавен и увлекателен начин (през цялото време си мислех, че ако аз напиша книга, тя би била в същия стил на изразяване) и представя хронологично приключенията на лирическия герой, като в текста на местата, в които се говори за конкретни растения, умело са вмъкнати всякакви рецепти за готвене, козметика или народна медицина с въпросните съставки, без прекъсвания на историята и разваляне на сюжетната линия. В същото време нагледно е обозначено къде има готварска рецепта и къде информация за някакъв природен лек.


Точно този начин на представяне на интересни и полезни "тайни" ме спечели в книгата. Знаете, едно е да четеш суха теория или скучни рецепти, съвсем друго полезната информация от тях да е вплетена в разказ. В последните страници има Индекс, в който в категориите Билки, Градина, Болести и лекове и Рецепти по азбучен ред са подредени всички споменавани из книгата растения, за да може бързо да откриете каквото ви трябва в този своеобразен наръчник за оцеляване на село. :D Разбира се, имам и известни пристрастия към романа заради мястото, на което се развива действието...


Въпреки че нито аз самата, нито родителите ми (от майчина страна дори и баба и дядо) никога не сме живели на село, е ясно, че подобно на корените на всеки, и моите тръгват от някое малко населено място. Е, родът на баща ми произлиза от едно такова в Габровска област, община Трявна. В "Девет цикъла сезони" никъде не се споменава името на селото, в което се развива действието на романа, предполагам с цел общовалидизиране и приемственост, НО се споменава близкото село "Кисийците", което след бързо проучване установих, че е в непосредствена близост до нашето. Разбира се, в областта има стотици села и това не означава нищо, но аз пак си чувствам някаква близост и ми е готино. :D


Та, връзката с моите селски мечти е, че тази книга освен образователна по един иновативен начин, представя толкова подробно и интригуващо бита на село, че няма как да не завидиш на начина на живот на лирическата героиня и да не поискаш да си на нейно място, особено ако като мен си прекарал живота си в града. Ако искате леко и приятно четиво, от което все пак да получите и някакви не само полезни, но и приложими в ежедневието си знания, това е книгата за вас!


"Девет цикъла сезони" се издава от издателство "Потайниче"

на редовна цена от 15,99лв. А сега да се преброим - колко от вас

си мечтаят за спокоен живот на чист въздух в малко китно селце?





45 преглеждания0 коментара

Последни публикации

Виж всички
bottom of page