top of page
  • Снимка на автораMariya-Nikol

Зеленият път

През изминалата година спасяването на Земята и устойчивият начин на живот се превърнаха в голяма мода, дори думата на 2019 в Оксфордския речник е Climate Emergency. Аз самата също внесох доста промени в ежедневието си, които ще ви споделя днес, в Деня на Земята. Подготвям този пост от сигурно вече половин година, което обяснява абсурдно изглеждащия през Април коледен фон на някои от кадрите, но намирам тази статия за една от най-значимите в блога си исках да я споделя с вас на специална дата като днешната. Също така, можете да я считате за хронология на пътя ми към устойчивия начин на живот.


Държа да подчертая, че го правя не защото е модерно, а защото наистина ми пука и вярвам, че малките стъпки водят до големи промени. Също така устойчивият начин на живот се превърна в едно изключително ползотворно хоби. Най-много обичам да ми казват "Ок, ти правиш тези неща, но какво са те на фона на всички останали, които замърсяват, употребяват пластмаса и не рециклират?" Точно тези мисли спират и други хора да създават промяната. Аз обаче смятам, че тя е възможна, и когато един човек я стартира, друг ще последва примера му, след него трети, и така доброто става заразно.


Бамбукова чаша


Първата стъпка към опазване на природата направих преди две години, когато си купих бамбукова чашка, но не защото осъзнавах вредата на тези за еднократна употреба, а защото беше на музикални нотички и реших, че трябва да бъде моя. :D


Преди няколко месеца научих, че привидно картонените чашки за кафе всъщност съдържат пластмасово фолио, което забавя изстиването на напитките, а тази подробност прави чашата неподлежаща на рециклиране. Оттогава, понеже бамбуковата ми чаша е голяма и я ползвам само за латета и чайове, си разнасям навсякъде и една малка керамична кафена чашка. Физиономиите на продавачите в магазинчетата, когато им кажа "Добро утро, може ли едно дълго кафе, но да го направите в моята чашка, понеже спасявам Земята?" са просто изключителни. Знам за случаи в по-големите градове, където такива постъпки се приемат изключително топло, но в малкия ограничен Пазарджик все още ме гледат, сякаш съм извънземно.


НЕ на найлоновите торбички!


Започвам с плашещата статистика, че почти 100% от живите същества, включително и хората, са погълнали микропластмаси в организма си. А в океаните до няколко години отпадъците ще са повече от рибите!


В семейството ми никога не сме разхищавали торбичките, от баба ми съм научила винаги да използвам чистите по няколко пъти. От известно време обаче използвам платнени, които освен че се предлагат в супер стилни и разнообразни дизайни, спомагат за редуциране употребата на еднократната пластмаса, в този случай на полиетиленовите торби. И все пак еднократните торбички понякога са неизбежни, не се чувствайте виновни ако ви се наложи да използвате такава, просто я експлоатирайте докрай, а след това я изхвърлете на предназначено за пластмаса място.


Знаете ли, че сламките също не се рециклират?


Всъщност пластмасовите сламки са една от най-големите напасти за природата. Тяхна алтернатива са бамбуковите, металните и стъклените. Аз използвам стъклени, които взех от Джъмбо в комплект от четири броя плюс четчица за почистване, за крупната сума от 1,50лв.

Смятам, че отказването от сламките е най-лесното, все пак бабите ви едва ли цял живот са пили вода със сламка. ;) Запомнете вълшебните думички при поръчка в кафенето - "Без сламка, моля!"


Твърд шампоан и твърд лосион за тяло


Освен твърд шампоан, на пазара се предлагат и балсами, душ гелове и всякакви други чудеса, които не са бутилирани в пластмасова опаковка, а най-често пристигат без, или в такава от рециклирана хартия. За момента аз използвам шампоан под такава форма, на марката Soap Factory, и лосион за тяло на Bio nature center, но се оглеждам и за алтерантива на другите продукти за хигиена. Ако имате предложения, оставете ги в коментарите!


Продуктите на Сапунената фабрика можете да разгледате тук,

а ревю на твърдия лосион ви очаква тук.


Крем-дезодорант на Wooden spoon


Това е най-новото ми еко откритие и определено едно от най-любимите ми! Отдавна исках да открия алтернатива на антиперспирантите и дезодорантите, не само заради пластмасовите опаковки, но и заради вредните вещества в състава. За този дезодорант ще си говорим подробно съвсем скоро, а сега само ще ви го покажа! <3

Всички продукти на марката можете да откриете тук.




Тампони за почистване на грим за многократна употреба


Заради химичните процеси по избелване и пресоване на памучните тампони за грим, рециклирането им е невъзможно, което ги прави замърсители на околната среда. Също така те се продават опаковани в найлон, чиято вреда вече разбрахте.


На пазара се предлагат целулозни гъби, кърпи или памучни тампони, които всъщност можете да изработите и сами. Аз си купих микрофибърна кърпа, която се предполага, че трябва да премахва грим с помощта единствено на вода. Понеже е доста голяма по размери и ми се стори неудобна за ползване, реших да я разрежа на малки парченца, чиито краища обших с конец, за да не се разринчват. Нямат търговски вид, но пък ми вършат чудесна работа! Използвам ги с мицеларна вода, след това и за нанасяне на тоник, и ги пера на ръка след всяка употреба.


Метална самобръсначка


Това е една от последните ми и може би най-желаната от мен еко находка в последно време, която дълго време отлагах, тъй като в интернет цените на такава самобръсначка варират от 50 до над 70лв, което, докато не работех, ми идваше малко множко като сума. Наскоро обаче видях в дрогерии DM комплект на марката Wilkinson Sword от метална самобръстачка и пет ножчета за сумата от 25лв. Спрях се на този вариант, не само защото ми беше по джоба, но и защото не бях сигурна, че ще си пасна с това "устройство" и не исках да инвестирам твърде много пари в покупката му. Притесненията ми се състояха във факта, че съм много талантлива и имах опасения, че ще се заколя. Оказа се обаче, че всички мнения, че металната самобръсначка е по-безопасна от пластмасовите, са верни. Това се дължи на факта, че самобръсначката за многократна употреба тежи в ръката ви и това не позволява да упражните твърде много натиск и заедно с косъмчетата да си свалите и кожа. Единственият минус, който бих посочила е, че металната самобръсначка не е с чупеща се глава подобно на повечето еднократни и третирането на сгъвки е една идея по-трудно.

снимка: wilkinsonsword.com

снимка: wilkinsonsword.com


Бамбукова четка за зъби


Започвам с малко факти. Повечето пластмасови четки за зъби не могат да се рециклират. За средно 65 години живот, един човек използва 260 пластмасови четки за зъби, а годишно човечеството изхвърля по 23 милиарда четки на година!


Тук алтернативите са две - електрическа четка за зъби или бамбукова. За себе си аз избрах втория вариант и вече от повече от половин година използвам бамбукова четка за зъби. Предлагат се в повечето аптеки, както и в по-големите дрогерии. Моята е от ДМ.

Минусът на бамбуковите четки е, че ако ги държите в чашка, с времето долната част потъмнява от влагата. Проблемът лесно може да бъде решен ако я подсушавате добре след всяка употреба и я държите в специална поставка за четки без дъно, в което да се събира вода.


Паста за зъби в стъклено бурканче


Това е една от алтернативите на паста за зъби с нулев отпадък, която се предлага на пазара. Другата опция е паста за зъби на таблетки, но аз избрах твърдата в бурканче.

Моята е на YoCocosmetics, а повече информация за продукта и марката можете да научите от тази статия!


Край на пластмасовите клечки за уши!


Знаете ли, че 9% от отпадъците по италианските плажове са небиоразградими клечки за уши? Поради тази причина от 1ви Януари тази година Италия забрани производството им. В България все още такива нововъведения нямаме, но пък на пазара се предлагат бамбукови или картонени клечки за уши, които се рециклират на 100%!



Бутилка за многократна употреба


Освен за природата, пластмасовите бутилки са вредни и за нас! Може би сте забелязвали, че на бутилираните води е изписан срок на годност и сте се чудили как водата може да има годност? Този срок показва годността на бутилката. След неговото изтичане, пластмасата започва да освобождава токсични вещества в течността, която ние поглъщаме.


Какво е спасението тук? Бутилка за многократна употреба! Своята взех миналото лято от Кауфланд. Приятелят ми се шегува, че прилича на ваза, но на мен много ми харесва, защото има филтър за чай или плодове, което увеличава избора ми на напитки, които да пренасям в нея. Чешми из градовете има много, пък и в повечето заведения из страната едва ли ще имат против да ви напълнят бутилката. Ако се притеснявате да пиете чешмяна вода, сигурна съм, че някъде около града ви има хижа с чешма, от която тече изворна такава, и където можете да си налеете няколко големи туби, които да са ви достатъчни за известен период от време.


Кутии за храна


Сигурно се чудите дали ходя със сак, за да пренасям всички бутилки, чашки, кутийки и прочие навсякъде със себе си. Всъщност най-често нося раница, хахах.

Не ви агитирам да разнасяте в дамската си чанта кутия за храна, но нищо не пречи понякога да взимате такава със себе си, когато ще вечеряте навън, в случай, че ви остане храна, която искате да вземете за вкъщи. Ако си правите сандвичи за работа или училище например, също можете да ги съхранявате в кутия, вместо в найлоново пликче. Ако не ви пука за Земята, то поне е по-естетически красиво и ще изглеждате по-изискани. :)


Еко яйце за пране


Перилните препарати се съхраняват в пластмасови или хартиени опаковки, които не подлежат на рециклиране заради досега си с праховете. В препаратите също се съдържат химични вещества, които са вредни и за природата, и за човека.


Отскоро използвам еко яйце за пране, което може да се използва както в пералнята, така и при ръчно пране (да, аз пера някои неща на ръка). Може би вече сте чели статията, в която споделям всичко за яйцето, а ако не сте, можете да го направите, като натиснете тук.



Да поговорим и за гардероба


Конфекцията също е един от най-големите замърсители на планетата ни, да не говорим и за нечовешките условия, при които подрастващи деца изработват дрехите на доста от големите марки. В тази връзка през изминалото лято се включих в Slow Fashion Season - тримесечно предизвикателство, по време на което нямаш право да си купуваш никакви нови дрехи. Аз се справих, не си купих дори и нищо втора употреба. След края на кампанията започнах да пазарувам много по-разумно и вече си купувам неща единствено ако имам нужда от тях. Има няколко неща, които и вие можете да направите:


Не е срамно да пазаруваш дрехи втора употреба! А и в тези магазини често се крият великолепни находки в добро състояние на безумно ниски цени.


Пазарувайте разумно! Когато си харесатe някоя нова дреха, замислете си дали ще я носите поне веднъж в месеца, дали наистина имате нужда от нея и дали имате достатъчно други дрехи, с които да я комбинирате. Добра идея е също да пазарувате от по-скъпи, но по-качествени марки, които ви гарантират дълъг живот на облеклото.


Разровете се в гардеробите на родителите си, защо не и на бабите и дядовците си!

Модните тенденции от миналото постепенно се завръщат и съм сигурна, че ще откриете доста съкровища в бабината ракла!


Когато нещо се скъса, не го изхвърляйте! Поправете го сами, или го занесете на шивач!


И най-важното - не изхвърляйте дрехи! Ако тениската ви няма бъдеще, запазете я, за да я използвате като парцал за почистване. Дрехите, които са ви омръзнали или вече не ви стават, подарете на приятели, или дарете в дом или на благотворителна организация.


Аз редовно шия скъсаните си чорапи, подарявам дрехи, които вече не нося, пазарувам втора употреба и не се срамувам от това! *Аплодисменти за Мария-Никол*


Рециклиране


Разбира се, няма как да сме перфектни и да живеем устойчив живот на 100 процента. Можем да компенсираме това, като събираме разделно отпадъците си и ги изхвърляме в контейнерите за разделно събиране.


Кампанията за събиране на пластмасови капачки вероятно ви е позната, в почти всеки голям град в страната вече има сърце, в което да изхвърляте своите, а средствата от рециклирането им се даряват за благотворителност. В Пазарджик освен събирането на капачки, всеки месец при сърцето се организира пункт, на който се предават хартия, алуминиеви кенчета и пластмасови бутилки. Всички средства от рециклирането на тези отпадъци се даряват на микропедиатричното отделение в градската болница.


Ако ме следвате в Инстаграм, знаете, че предавам ежемесечно големи количества отпадъци на пункта. Навярно ще си зададете въпроса "Като толкова се стараеш да спасяваш Земята, откъде намираш толкова боклук?" Отговорът е много прост. Приятелят ми членуваше в НПО, в чийто "щаб" съм поставила три чувалчета, в които членовете изхвърлят кенчетата, пластмасовите шишета и капачките от тях разделно. Имам приятели, които редовно пият бира и изсипват пред дома ми чували, пълни с кенчета. Също така, свикнах да бъркам в кошчето за боклук на работното си място. Официално се обявих за клошар, когато веднъж видях чувал, пълен с пластмасови шишета до един контейнер за отпадъци в Пазарджик, спрях колата и го натоварих в багажника. :D


Това са моите стъпки към опазване на околната среда и един по-устойчив начин на живот. Със сигурност има още какво да се желае, но промяната се случва постепенно.

Надявам се статията да ви е била полезна! Ще се радвам в коментарите да

ми споделите какви са вашите начини за опазване на планетата ни!







106 преглеждания0 коментара

Последни публикации

Виж всички
bottom of page